بیوگرافی فرزانه سهیلی

بیوگرافی و عکس های فرزانه سهیلی نقاش و نمایشنامه نویس

فرزانه سهیلی هنرمند سینما و تلویزیون در 11 فروردین 1365 در اصفهان به دنیا آمد. فرزانه سهیلی هنرمند جوان اما موفق تلویزیون و سینما با سابقه بازیگری در تئاتر است. وی فارغ التحصیل دانشکده کارگردانی دانشگاه هنر و معماری بود و در 13 سالگی به تئاتر رفت و سپس نمایشنامه نویسی را آغاز کرد. فرزانه سهیلی در عرصه تئاتر بسیار فعال بود و در نمایش های زیادی روی صحنه رفت. او در خانواده ای 5 نفره بزرگ شد که فرزند سوم خانواده بود. پدرش رجبعلی سهیلی بازنشسته فرودگاه شهید بهشتی اصفهان و مادرش خانه دار است. فرزانه یک برادر و یک خواهر دارد. خواهرش فرناز سهیلی، برادر کوچکترش فرشید سهیلی است. فرزانه سهیلی به دلیل اختلافات خانوادگی، تحصیل در دبیرستان را رها کرد، در دبیرستان به تحصیل در رشته علوم انسانی پرداخت و سپس در کنکور هنر قبول شد و فوق لیسانس کارگردانی را از دانشگاه هنر و معماری گرفت.

فرزانه سهیلی از کودکی شعر می گفت و از سال های نوجوانی به تئاتر علاقه داشت.او از 13 سالگی در اصفهان به صورت حرفه ای بازی می کند. در نوجوانی برای بازی در تئاتر دستمزد می گرفت و هر سال یکی دو نمایش برای تماشاگران اصفهانی روی صحنه می رفت. اولین نمایش فرزانه سهیلی در اصفهان با نمایشی به نام «نقل آخر» همراه بود. این نمایش به نویسندگی آقای محمدرضا آریانفر و اجرای خانم پرویزی با شخصیت های زن می باشد. خانم سهیلی در این نمایش در نقش یک قهوه خور بود و تجربه جالبی بود. سپس در نمایشی به نویسندگی خانم اعظم بروجردی بازی کرد که در آن هنرمندانی چون آقای جمشید صدری از اصفهان به ایفای نقش پرداختند. آخرین کار خانم فرزانه سهیلی با این گروه در اصفهان، خشم ماه در عقرب خانم نگمه ثمینی بود. فرزانه سهیلی در گفت‌وگویی درباره علاقه‌اش به تئاتر گفت اولین تئاتری که در تهران دیدم سیاه‌تئاتر آقای حامد محمد طاهری بود. 15 ساله بودم که برادرم و همسرش برای دیدن این تئاتر به تهران آمدند.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی الناز حبیبی

تئاتر سیاه به خاطر فضای سورئال و عجیبش خیلی جذبش شدم. بعد شروع به نمایشنامه خوانی کردم و موضوع تئاتر برایم جدی شد.فرزانه سهیلی در سال 1392 به تهران رفت و تئاتر خود را در آنجا ادامه داداو برای بازی در نمایش «کوبتور بریده حرم» به کارگردانی افسانا ماهیان نامزد دریافت جایزه بهترین هنرمند زن از جشنواره تئاتر فجر شد. از کارهای صحنه ای فرزانه سهیلی به عنوان هنرمند می توان به الکترا، رومو و ژولیت اشاره کرد. عروسک های خاموش سمانه زندی نژاد، نانوا سروش زمفر، فطرس تینو صالحی، کیطریه نازیار عمرانی و کوکوی کوبتران شکن به کارگردانی افسانا ماهیان.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی نگار فروزنده

فرزانه سهیلی اولین بار در سال 1368 در سن 24 سالگی با بازی در نقش گلناز در سریال «تبریز در مه» وارد تلویزیون شد و سپس در سال 1397 با فیلم «زنی روی صحنه» به کارگردانی علیرضا اولین سینمای خود را آغاز کرد. صمدی. با مهتاب کرامتی. ، بهرام افشاری و لیندا کیانی برنده شدند. او در سال ۱۳۹۷ با بازی در سریال ایراندخت به کارگردانی محمدرضا ورزی به چهره ای شناخته شده در تلویزیون تبدیل شد. در سال ۱۳۹۸ فرزانه سهیلی با بازی در نقش یک نویسنده در سریال طنز تلویزیونی با حضور زنان به تلویزیون بازگشت. سریال طنز «بهانمن» به کارگردانی بروز نیک نژاد و تهیه کنندگی زینب تکوایی از 17 دی ماه سال جاری از شبکه سه سیما پخش شده است.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی محمد شیری

فرزانه سهیلی طراح، خالق و بازنویسنده مراسم درگذشت برادرت خوش آمدی و نویسنده نمایش عروسکی بی صدا است.اولین داستان مهم فرزانه سهیلی در نگارش نمایشنامه به مرگ برادرش خوش آمدید بر اساس مصاحبه های خانم سهیلی است که جرات نوشتن آن را نداشته و طرح، ایده ها، شخصیت ها و جملات نمایشنامه به طور کامل سلما رفیعی است. فرزانه سهیلی در نمایش «عروسک های صلح» به کارگردانی سمانه زندی نژاد دراماتورژی جوان اما شایسته به حساب می آمد و نشان داد که نوشتن را خوب بلد است و یکی از استعدادهای درخشان تئاتر کشورمان است. . فرزانه سهیلی هم درباره یکی دو سریال یک شبکه استانی نوشته که به گفته خودش به خوبی به او پرداخته است.

فرزانه سهیلی ازدواج نکرده است. او به زبان و ورزش نیز علاقه دارد و اوقات فراغت خود را با آنها می گذراند. در میان نمایشنامه نویسان، فرازنه سهیلی آثار جلال تهرانی را می پسندد و معتقد است آثار تهرانی به فضای ذهنی او نزدیک است.

مطلب پیشنهادی

زندگینامه فاطمه گودرزی

سرگذشت: فاطمه گودرزی فاطمه گودرزی 19 تیر سال 1342 در تهران چشم به جهان گشود. …