تفاوت سی پی یو های باکس و تری (بدون جعبه)

در دنیای امروزی پرتکنولوژی، دستگاه‌های الکترونیکی و کامپیوترها از جمله عناصر بسیار مهمی در زندگی ما هستند. یکی از اجزاء کلیدی درون کامپیوترها و دستگاه‌های الکترونیکی، سی پی یو یا پردازنده است. سی پی یو یک ترکیب پیچیده از مدارها و ترانزیستورها است که وظیفه اصلی آن انجام محاسبات به سرعت بسیار بالاست. این پردازنده‌ها از چندین قسمت مختلف تشکیل شده‌اند که هر قسمت نقش خاصی در اجرای محاسبات دارد. واحد کنترل مسئول مدیریت اجرای دستورات و کنترل کامپیوتر به صورت کلی است. این واحد دستورات را از حافظه می‌خواند و محاسبات را به ترتیب صحیح انجام می‌دهد.

حافظه داخلی سی پی یو به عنوان محل ذخیره داده‌ها و دستورات مورد استفاده در اجرای برنامه‌ها عمل می‌کند. سرعت و کارآیی حافظه بسیار مهم است. واحد اجرایی مسئول انجام محاسبات و عملیات منطقی در سی پی یو است. اینجاست که اعداد به صورت دیجیتالی پردازش می‌شوند. واحد ورودی و خروجی وظیفه ارتباط با دیگر دستگاه‌ها و سیستم‌ها را داراست. این واحد‌ها مسئول ارتباط خرید مادربرد با کیبورد، موس، نمایشگر، و دستگاه‌های دیگر هستند. بنابراین در هنگام خرید سی پی یو می توانید در ادامه به معرفی کوتاه سی پی یو های باکس (دارای جعبه) و سی پی یو های تری (بدون جعبه) می پردازیم و تفاوت این دو نوع را شرح می دهیم.

شرکت های تولید کننده سی پی یو

در بازار جهانی تولید سی پی یو، چندین شرکت بزرگ و معتبر حضور دارند که از مهم‌ترین اسم‌های این صنعت به شمار می‌آیند. این شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا با نوآوری‌های خود، پردازنده‌های قدرتمند و با کیفیتی تولید کنند که در دستگاه‌های مختلف از کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها گرفته تا سرورها و دستگاه‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت اینتل Intel

شرکت اینتل Intel

یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده سی پی یو، اینتل است. این شرکت آمریکایی یکی از پیشگامان در این صنعت محسوب می‌شود. اینتل پردازنده‌های متنوعی تولید می‌کند که در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی و کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ایران اکثر سی پی یو های استفاده شده در سیستم های کامپیوتری ، از همین شرکت می باشد. سی پی یو‌های اینتل به عنوان یکی از پیشگامان صنعت پردازنده‌ها شناخته می‌شوند. این شرکت آمریکایی به مدت سال‌ها پردازنده‌هایی با عملکرد بالا و استفاده‌ی گسترده در دستگاه‌های مختلف تولید کرده است.

بیشتر بخوانید:  پرنده ای شبیه به شبح +عکس

اینتل با تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که توسعه می‌دهد، پردازنده‌هایی با سرعت فوق‌العاده و کیفیت بالا ارائه می‌دهد. از کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ ها تا سرورها و دستگاه‌های هوشمند، سی پی یو‌های اینتل به عنوان یکی از انتخاب‌های اصلی برای اجزای محاسباتی در دنیای مدرن شناخته می‌شوند. این شرکت همچنین به دلیل توسعه‌ی پایدار و تعهد به نوآوری در حوزه پردازنده‌ها، نقش مهمی در پیشرفت فناوری اطلاعات داشته و همچنان ادامه‌ی تلاش برای بهبود کارایی و کیفیت پردازنده‌های خود را داراست.

شرکت ای ام دی AMD

شرکت ای ام دی AMD

شرکت ای‌ام‌دی نیز به عنوان رقیب قوی اینتل در بازار سی پی یو شناخته می‌شود. ای‌ام‌دی پردازنده‌هایی با عملکرد بالا و قیمت مناسب تولید می‌کند که در مختلف دستگاه‌ها از جمله کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها به کار می‌روند.در ایران این سی پی یو ها کمتر استفاده می شوند اما نسبت به برخی از پردازنده های اینتل دارای قیمت مناسب تر و قدرت بالاتری هستند. سی پی یو‌های AMD با عملکرد بالا و قیمت مناسب، به عنوان یک رقیب قدرتمند در بازار پردازنده‌ها شناخته می‌شوند.

این شرکت توانسته است با تولید پردازنده‌هایی که قدرت محاسباتی بالا و توانایی پشتیبانی از تکنولوژی‌های مدرن را دارا هستند، نقش مهمی در انتخاب مصرف‌کنندگان ایفا کند. پردازنده‌های AMD همچنین از نظر عملکرد، بهره‌وری انرژی و قیمت جذابی برای بازار کامپیوترها و دستگاه‌های هوشمند ارائه می‌دهند. این شرکت نیز همچون اینتل به دنبال توسعه‌ی مداوم و نوآوری در زمینه پردازنده‌ها می‌باشد و در جذب مصرف‌کنندگان با ارائه‌ی محصولات با کیفیت و قابلیت‌های متنوع پیشروی می‌کند.

بیشتر بخوانید:  کشف یکی از قدیمی‌ترین آثار جنس طلا در آلمان

سی پی یو های دارای جعبه (باکس)

سی پی یو های دارای جعبه (باکس)

همانطور که بالاتر به آن اشاره نمودیم سی پی یو ها در بازار به دو صورت باکس (دارای جعبه) و تری (بدون جعبه) ارائه می شوند که هر کدام در ایران دارای ویژگی هستند. سی پی یو های تولیدی به صورت عمده دارای باکس هستند و هر نسل از پردازنده های تولید شده به خصوص در سی پی یو های اینتل ، دارای فرم و طراحی جدید باکس و جعبه هستند. جعبه های سی پی یو ها به جز نسل های جدید (نسل ۱۳) و سی پی یو های سری k که اورکلاک هستند ، دارای فن و راهنما می باشد. این جعبه ها در نسل های بیشتر ظاهری جذاب تر دارند. البته در سی پی یو هایی که فاقد فن می باشند این جعبه ها کوچک تر می باشند.

سی پی یو های تری (فاقد جعبه)

سی پی یو های تری (فاقد جعبه)

و اما سی پی یو های تری TRAY که همانگونه که از نامش مشخص است ، فاقد هر گونه جعبه یا باکس است . البته این مورد را نباید فراموش کرد که جعبه نداشتن این سی پی یو ها دلیلی بر اورجینال بودن آنها نیست و تنها جعبه ندارند. این سی پی یو ها همان سی پی یو هایی هستند که در جعبه ها قرار دارند. البته هنگام خرید سی پی یو های تری باید به استفاده و استوک نبودن سی پی یو دقت کنید. البته در مقاله راه های تشخیص سی پی یو های تقلبی این موضوع را شرح داده اند. سی پی یو های تری به دلیل نداشتن جعبه ، طبیعتا خنک کننده یا فن ندارند.

بیشتر بخوانید:  خرید خانه در استرالیا | بهترین راه برای سرمایه‌گذاری در استرالیا

تفاوت سی پی یو های تری و باکس

همانگونه که بالاتر توضیح دادیم اکنون سی پی یو های باکس و تری را تشخیص می دهیم. اما تفاوت این سی پی یو ها را اینجا شرح می دهیم. اول از همه باید بدانید که اگر سی پی یو استفاده و استوک شده نباشد ، سی پی یو تری و باکس هیچ تفاوتی با هم ندارند و تنها برای کاهش حجم در هنگام واردات و یا حجم خرید بالای شرکتها ، به این صورت به فروش می رسد. در برخی موارد سی پی یو های باکس را به صورت بدون جعبه به فروش می رسانند . سی پی یو های تری اگر در سایت ها و فروشگاه ها به صورت استوک به فروش برسند هم روی آنها خط و خش وجود دارد و هم در تایتل عبارت استوک یا دست دوم درج شده.

بنابراین سی پی یو های تری با سی پی یو های باکس هیچ تفاوتی از نظر پردازش و قدرت ندارند. یکی از مهم ترین نکاتی که باید رعایت کنید این است که ، به دلیل نبود گارانتی اینتل در ایران و ت.حریم ها ، سی پی یو های اینتل در ایران گارانتی ندارد. بنابراین سی پی یو های باکس یا دارای جعبه تنها اصالت و سلامت فیزیکی کالا دارند. سی پی یو های تری هم برای رضایت و اطمینان مشتری ، دارای ۷ روز مهلت تست بسته به نوع شرکت ، گارانتی دارند.

پایان رپورتاژ اگهی

مطلب پیشنهادی

چرا باید نسبت به اجاره خودرو اقدام کنیم؟

رنت اتو بزرگترین مرجع اجاره خودرو ، اجاره خودرو در تهران و اجاره ماشین در …