بیوگرافی آهو خردمند

بیوگرافی آهوی دانا

آهو هوردمند متولد 24 اردیبهشت 1329 در تهران، نقاش، نقشه کش و مترجم بود. آهو هوردمند در تهران در خانواده ای هنرمند به دنیا آمد. پدر مصطفی هوردمند هنرمند و کارگردان فیلم تئاتر میدان و برادرش فیلمنامه نویس بود. آهو کارادمند فعالیت تئاتری خود را از سال ۱۳۴۷ در سن ۱۸ سالگی با کار در یک گروه تئاتر ابتدا در گروه همسر خواهرش اسماعیل شنگله و سپس در گروه علی نصیریان آغاز کرد.

آهوی هوردمن در دانشکده هنرهای دراماتیک تحصیل کرد و فعالیت خلاقانه خود را در تئاتر از سال 1347 آغاز کرد. حضور صحنه خسرو و شیرین، انحطاط، لبخند شگفت انگیز آقای گیل. بازی در تلویزیون را از سال ۱۳۵۱ با سریال آدم و حوا آغاز کرد. پس از آن در سریال های دیگری مانند خلیل ده مرد، طلاق و گذر از عشق بازی کرد. علاوه بر این، هوردمند در سال 1352 با فیلم پسر ایرانی که مادرش را نمی شناسد ساخته فریدون رهنما، کارگردان سینما را آغاز کرد، اما تا پس از پیروزی انقلاب در فیلم دیگری ظاهر نشد.آهو هوردمند یک سال پس از انقلاب 57 ابتدا در فیلم «صحنه انفجار» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان بازی کرد و سپس در «آفریت» که کنسل شد اما در نهایت در مرز سال 59 پروانه بازی دریافت کرد.آهو هوردمند در سال ۱۳۶۳ ایران را ترک کرد و نزدیک به بیست سال در آمریکا و کانادا زندگی کرد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی رامبد شکرابی + عکس

آن طرف مرز البته نسبت به هنر هم بی تفاوت نیست، کارهایی مانند ساخت مستند اجتماعی از وضعیت فرهنگی کودکان ایرانی مقیم خارج از کشور یا ایجاد یک گروه تئاتر در ونکوور کانادا انجام داده است. او حتی در آنجا کارهای آموزشی انجام می دهد، مثل آموزش تئاتر درمانی به بچه های دو فرهنگ، من که در سن خودم یک هنرمند جوان بودم، پیشنهادهای کاری زیادی داشتم. پس از آن، پیشنهادات کاهش یافت. جایی ندارم حقوق بگیرم، خلاصه بعد از تقریبا یک سال بیکاری تصمیم گرفتم برم.

آهو هوردمند پس از 17 سال غیبت در سال 1381 به ایران بازگشت و فعالیت سینمایی خود را از سر گرفت. آهو هوردمند پس از بازگشت به ایران ابتدا در تئاتر و سپس در فیلم «وکنش پنجم» به کارگردانی تهمینه میلانی بازی کرد. هوردمند البته از این پدیده راضی نبود: «یک روز عصر فیلمنامه واکنش پنجم را فرستادند و من صبح قرارداد را امضا کردم.باید از یک جایی شروع می کردم و خانم میلانی هم تبلیغ می کرد، اما از عملکردم راضی نبودم، اما مقدمه ای بود برای ورود دوباره به فضایی که الان پر از تجربه و دانش است.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی صبا کمالی

اولین فیلم مهم آهو هوردمند پس از آمدن به ایران، شهر زیبا به کارگردانی اصغر فرهادی بود. اگرچه نه در فیلم بازی می کند و نه آن را کنترل می کند، اما تصویر حساسی به او داده می شود که مسیری بسیار متفاوت از شخصیت اصلی او را طی می کند. زنی ناامید به خاطر خوشبختی دخترش به قهرمان فیلم پیشنهاد محکمی می دهد. آهو هوردمند در این فیلم خوب است و در کنار فرامرز هاروکان یکی از نمونه های قابل قبول خانواده ایرانی را ارائه می دهد. او در این فیلم نشان داد که اگر بازیگری دانش و بینش درستی داشته باشد، می تواند نقش اصلی را بازی کند و نقش مکمل را نیز جسورانه و معتبر بازی کند. آهو هوردمند همچنین برای فیلم شهر زیبا نامزد دریافت تندیس طلایی بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم فجر شد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی بهنوش طباطبایی

از زندگی شخصی آهو خردمند اطلاعی در دست نیست، تنها می توان گفت که همسر آهو خردمند، نمایشنامه نویس، کارگردان و هنرمند تئاتر محمود است که در سال 1391 بر اثر بیماری کبد درگذشت. حاصل این ازدواج یک پسر به نام کاووس است.کمتر کسی می داند که آهنگ آهو خانم توسط یک خواننده سرشناس قبل و بعد از انقلاب مارتیک و با کمک آهو خانم فرزانه و همسرش استاد محمود استاد محمد سروده شده است.آهو هوردمند دلیل حضور در عرصه نقاشی را بیان می کند. شش سال پیش مرگ خواهرم روی من تاثیر زیادی گذاشت و دچار افسردگی شدید شدم. اساساً این ماده مخدری بود که به من آرامش می داد و هرکسی آنها را می دید پیشنهاد می کرد آثارم را جمع آوری کرده و در معرض دید عموم قرار دهد. آن زمان بود که این موضوع را جدی تر گرفتم. تابلوها از گواش و اکرلیک ساخته شده اند و سبک خاصی ندارند و دوستان هنرمندی که آثار را دیده اند می گویند هنوز چنین سبکی شناخته شده نیست، نداریم اما به این فکر می کنیم که اسمش را بگذاریم.

مطلب پیشنهادی

زندگینامه فاطمه گودرزی

سرگذشت: فاطمه گودرزی فاطمه گودرزی 19 تیر سال 1342 در تهران چشم به جهان گشود. …