بیوگرافی امیر آتشانی

امیر آتشانی کارگردان تئاتر سینما و تلویزیون در نهم اردیبهشت 1349 در تهران به دنیا آمد. امیر آتشانی تحصیلات خود را تا دیپلم ادامه داد و سپس وارد دانشگاه تهران شد و در رشته ادبیات نمایشی لیسانس گرفت. وی سال ها در هنرستان نیاوران در کلاس های خصوصی بازیگری تحصیل کرد و در سال 1395 تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد گرفت. این هنرمند در سال 1381 مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر را از دانشگاه تربیت مدرس تهران دریافت کرد.

لازم به ذکر است که اوج تولید هنر آتش نشانی در دهه 70 و 80 بود و برای چندین سال حاشیه تولید کم و یا اصلاً وجود نداشت. امیر آتشانی ایفای نقش حرفه ای در تئاتر را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرد و دو سال بعد نمایش «سیاشون» نوشته عزت الله مهرآوران را روی صحنه برد. در سال ۱۳۷۹ بازی در نقش عمو گلم در سریال «پس از باران» به کارگردانی سعید سلطانی اولین تجربه بازیگری امیر آتشانی مقابل دوربین تلویزیون بود. امیر آتشانی از جمله بازیگرانی است که بارها در نقش های منفی مختلف بازی کرده است.این هنرمند از اینکه همیشه برای نقش های منفی انتخاب می شد راضی نبود و بارها در مصاحبه های مختلف از این موضوع گلایه داشت.او در سریال پس از باران نقش یک برده را بازی می کند. به گفته خودش بازی در این نقش باعث شد بدون اینکه کار قابل قبولی به او پیشنهاد شود در نقش های منفی باقی بماند. امیر آتشانی در سال 1380 عاشق بازی در سریال شب دهم بود.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی لیلا بلوکات

امیر آتشانی در سریال دولت مخفی به کارگردانی عبدالحسن برزیده و راما کاویدل نقش غفور را بازی کرد. این سریال درباره جنگ ایران و عراق است. از دیگر ساخته های خاطره انگیز می توان به خانه ای در تاریکی و ستایش با بازی فریدون اشاره کرد. امیر آتشانی به غیر از بازیگری در تئاتر و تلویزیون، سابقه کوتاهی در رادیو دارد. وی در سال 1382 به همراه استاد دوبلاژ آقای تورج نصر مهربان و دیگر هنرمندان برنامه ای را برای مخاطبان آن دوران اجرا می کند. امیر آتشانی به عنوان نویسنده، هنرمند و کارگردان رادیو، دو شخصیت گجی و توجی را خلق کرد. امیر آتشانی در حال حاضر در هیات نظارت تئاتر مشغول به کار است و به تدریس در دانشگاه ادامه می دهد و تصمیم دارد جز پذیرش هیچ نقشی کاری انجام ندهد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی محمدرضا رهبری

امیر آتشانی اخیرا به عنوان کارگردان و هنرمند در تماشاخانه عشق عشق به نویسندگی داود میرباقری مشغول به کار است.جدیدترین سریال امیر آتشانی پس از سالها بازنشستگی یک سریال طنز با حضور بانوان است که پخش آن از دی ماه ۱۳۹۷ از شبکه سه آغاز شد. سریال با خانم به کارگردانی برزو نیک نژاد، تهیه کنندگی زینب تقوایی و نویسندگی امیر برادران سعی داشت به خانواده ها یادآوری کند که مشکلات گذشته چقدر می تواند شیرین و قابل حل باشد و نباید بگذاریم شرایط زندگی ما را نابود کند. امیر آتشانی در این سریال در کنار هنرمندان مشهوری چون افشانا بایگان، حسن پورشیرازی، آتیلا پسیانی و شهرخ لرستانی به ایفای نقش پرداخت.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی آهو خردمند

امیر آتشانی در گفت و گو: از سال 87 دیگر کار نکردم، نمی دانم چرا دوستانم مرا ترک کردند. سال ها منتظر اجرای آن در سالن بزرگ تئاتر شهر بودم اما امروز شاهد نبش قبر این کارگردان جوان با هنرمندان هستیم که چهره اش از هر طرف در سالن بزرگ تئاتر جای گرفته است. . آن زمان جرات نداشتیم تئاتر برویم، الان همه فقط با پول و ارتباط در تئاتر اصلی بازی می کنند.امیر آتشانی متاهل است.علیزاده متولد ۱۳۷۳ کارگردان و هنرمندی همچون پدرش است7 اسفند 95 امیر آتشانی به دلیل مشکلات ریوی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری بستری شد و لخته این هنرمند برداشته شد. پس از چند هفته بستری شدن در بیمارستان، بهبود یافت، اما درمان او یک سال به طول انجامید.

مطلب پیشنهادی

زندگینامه فاطمه گودرزی

سرگذشت: فاطمه گودرزی فاطمه گودرزی 19 تیر سال 1342 در تهران چشم به جهان گشود. …