بیوگرافی کتایون ریاحی

19 دی ماه 1340 کتایون ریاحی هنرمند سینما و تلویزیون متولد شد. کتایون ریاحی دانشجوی رشته ادبیات و مردم شناسی است. پدر و مادرش شیرازی گیلانی هستند. پدرش اردشیر ریاحی متخصص ارتوپدی و مادرش گیتی ریاحی طراح لباس است. کتایون ریاحی خواهر هنرمند سینمای ایران علیرضا ریاحی است. از شانزده سالگی به تحصیل و فراگیری حرفه معلمی پرداخت و در یک شرکت تولید پوشاک بچه گانه نیز مشغول به کار شد. کتایون ریاحی کار خود را با نویسندگی برای کودکان آغاز کرد و اولین فیلم بلندش را به نام «خبرکشته» ساخت، اما فیلم با مشکلاتی مواجه شد و در نیمه راه متوقف شد.

او برای دومین حضور در فیلم «پاییز» انتخاب شد، اما این فیلم برنده نشد و استعداد او را شکوفا نکرد. کتایون ریاحی محمدعلی کشاورز، حمیده خیرآبادی، خسرو شجاع زرناد، سیامک اطلسی، جمیله شیخ، کمند امیرسلیمانی و… او در سال 1995 توانست نظر مردم را به خود جلب کند و به شهرت برسد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی محمود مقامی

بازی در نقش کتایون ریاحی در سریال پس از باران او را به شهرت رساندکتایون ریاحی پس از 5 سال دوری از سینما با حضور در فیلم «شام آخر» به کارگردانی فریدون جیرانی، مهمترین نقش آفرینی دوران بازیگری خود را انجام داد و نامزد بهترین هنرمند زن دهه فجر بیستم شد. جشنواره. اوج هنر بازیگری کتایون ریاحی در سال 1367 با بازی در نقش زلیخا در سریال یوسف پیامبر بود که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

آخرین بار در سریال یوسف پامبر نقش زلیخا را بازی کرد. در خرداد ۱۳۸۷ کتایون ریاحی با انتشار پستی در سایت سیمافیلم از بازیگری خداحافظی کرد. فرج الله سلحشور کارگردان سریال یوسف پیامبر در گفتگویی توضیح داد: خانم ریاحی بعد از سریال حضرت یوسف گفت: دیگر نمی توانم فضای فعلی سینما را تحمل کنم و بازیگری را کنار گذاشت. وی درباره مسائل معنوی، راحتی، احترام، حیا و حجاب در فیلم حضرت یوسف گفت: نمی خواهم ادامه دهم و شیرینی سریال حضرت یوسف را می خواهم.پس از مدت ها کتایون ریاحی اعلام کرد که از روز سه شنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۶ با برنامه شاد رامبد جوان به تلویزیون بازمی گردد و کار خود را از سر می گیرد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی مهران غفوریان

کتایون ریاحی قبل از شروع بازیگری با فرشید رحیمیان ازدواج کرده بود و یک پسر به نام پوریا دارد که نوازنده و تحصیل کرده موسیقی است. این زندگی در نهایت منجر به طلاق شد. کتایون ریاحی در اقدام دوم با همسر فعلی خود مسعود بهبهانی یکی از سهامداران عمده یک شرکت نفتی آمریکایی ازدواج کرد.

کتایون ریاحی برای دستیابی به اهداف بشردوستانه همواره بر فعالیت های بشردوستانه متمرکز بوده است تا اینکه صبح روز پنجشنبه 12 اسفند 1390 اولین صندوق نیکوکاری در جزیره کیش بنیادی به نام کیش مهر افتتاح شد. بنیاد کودکان ناشنوای Ketayon کار اصلی این بنیاد برای کودکان ناشنوای مادرزادی است که از طریق کاشت حلزون شنوایی دریافت کردند.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی کتانه افشاری نژاد

در سال 92 عکس هایی از کنسرت ابی در فروردین منتشر شد و برخی از فعالان فرهنگی و فرج الله سلحشور از حضور زنی بدون حجاب روی صحنه ابی و اینکه مردم به دلیل شباهت او به کتایون ریاحی فکر می کردند او کتایون ریاحی است، زیر سوال بردند. با او آشنا شدند، اما در نهایت معلوم شد که او همسر ابی مهشید رشید است.

مطلب پیشنهادی

زندگینامه فاطمه گودرزی

سرگذشت: فاطمه گودرزی فاطمه گودرزی 19 تیر سال 1342 در تهران چشم به جهان گشود. …