بیوگرافی رابرت جان داونی جونیور

رابرت جان داونی جونیور تهیه کننده و هنرمند آمریکایی است. او از سال 1359 در عرصه هنر فعالیت می کند. جونیور در 4 آوریل 1965 در منهتن نیویورک به دنیا آمد. او در جوانی با مهارت های بازیگری خود پیروز شد و توانست به یک بازیگر محبوب تبدیل شود. او پس از ترک مواد مخدر و حل مشکلات قانونی، موفقیت خود را در سینما از سر گرفت.

او از سال 2013 تا 2015 بر اساس گزارش مجله فوربس داونی در صدر فهرست پردرآمدترین هنرمندان جهان قرار داشت. درآمد سالانه او از ژوئن 2014 تا ژوئن 2015 80 میلیون دلار است! رابرت داونی جونیور احتمالاً یکی از پردرآمدترین هنرمندان آمریکاست. پس از کسب بیش از 9 میلیارد دلار از ده فیلم مرد آهنی، او به یکی از پردرآمدترین بازیگران سرگرمی آمریکا تبدیل شد. اولین تجربه رابرت در فیلمی بود که پدرش پاوند ساخته بود. او پس از حضور در فیلم های چاپلین و بازی در نقش چارلی چاپلین در سال 1992، نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد و برنده جایزه بفتا برای بهترین بازیگر مرد شد.موفقیت او به همین جا ختم نشد، او در سال 2002 پس از آزادی از زندان به دلیل قاچاق مواد مخدر برای بازی در سریال تلویزیونی الی مک بل برنده جایزه گلدن گلوب شد.ورزش های مورد علاقه داونی شامل هنرهای رزمی مانند وینگ چون و کونگ فو است. مربی هنرهای رزمی او اریک ایوارام است که در چندین فیلم به رابرت در مورد هنرهای رزمی مشاوره داده است. او در سال 1970 هنرمند بود و ثروتش 300 میلیون دلار تخمین زده شد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی غزال نظر

از بستگان معروف او می توان به پدرش، هنرمند آمریکایی رابرت داونی جونیور، و عمویش، هنرمند و کمدین آمریکایی، جیم داونی اشاره کرد. همسر سابق او دبورا فاکنر نیز خواننده، ترانه سرا و هنرمند آمریکایی است. رابرت اکنون با همسرش سوزان داونی و سه فرزندش تهیه کننده آمریکایی است. داونی و سوزان سر صحنه فیلم سوزان گوتیک با هم آشنا شدند و در سال 2005 در نیویورک ازدواج کردند. رابرت در مصاحبه ای گفت که نام همسرش سوزی کی را روی بازویش خالکوبی کرده است. اولین فرزند رابرت داونی و سوزان در فوریه 2012 و فرزند دوم در نوامبر 2014 متولد شد. جالب اینجاست که پدر و مادرش هر دو هنرمند هستند و داونی همیشه یک بازیگر در خانواده بوده است.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی محمود مقامی

مادرش الیزا اصالتاً اسکاتلندی، آلمانی و سوئیسی و پدرش لیتوانیایی، مجارستانی و ایرلندی تبار دارد.او در روستای گرینویچ با خواهر بزرگترش بزرگ شد. علت اصلی اعتیاد داونی مصرف مواد مخدر توسط پدرش بود و اولین تجربه داونی با ماری جوانا در سن شش سالگی بود. البته پدرش بعداً گفت که پشیمان است. داونی در نهایت به مواد مخدر و الکل معتاد شد. او می گوید که در سال 2003 مواد مخدر را ترک کرد و با کمک همسرش نوشیدن الکل را متوقف کرد، بنابراین درمان هایی مانند مدیتیشن، دوازده قدم و یوگا را امتحان کرد. پس از طلاق والدینش، داونی با پدرش به کالیفرنیا نقل مکان کرد، از دبیرستان در سانتا مونیکا فارغ التحصیل شد و به نیویورک بازگشت تا به عنوان یک هنرمند حرفه ای را دنبال کند. کیفر در سال 1969 با ساترلند وارد هالیوود شد و به مدت 3 سال با هم زندگی کردند. داونی در دوران هواپیمای آمریکایی با مل گیبسون کار کرد و داونی و گیبسون دوستان صمیمی شدند.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی امین حیایی

مطلب پیشنهادی

زندگینامه فاطمه گودرزی

سرگذشت: فاطمه گودرزی فاطمه گودرزی 19 تیر سال 1342 در تهران چشم به جهان گشود. …