بیوگرافی امین حیایی

امین حیایی، متولد 1349، هنرمند تلویزیون و سینمای ایران. در دوران تحصیل به کار تئاتر پرداخت و پس از فارغ التحصیلی با دیپلم ممتاز، همزمان با خدمت سربازی، کار خود را در مرکز هنری عقیدتی-سیاسی آغاز کرد. در سال 1370 در تئاتر کودک به کارگردانی ثریا قاسمی هنرمند بود. در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی برادهای خورشید نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. مدت زیادی طول کشید تا او وارد سینما شود و در اولین نقش بازیگری خود به عنوان یک هنرمند اصلی در فیلم سیب سرخ ایوا (1999) خوب عمل نکرد.

وی در سال ۱۳۸۱ در شش فیلم «مانی و ندا»، «مونس»، «اتیری»، «رزا زرد» و «گل بهشت» بازی کرد که در تهران یک رکورد محسوب می شود. علاوه بر این، هایایی در 4 فیلم بازی کرد: هتل مقوایی، دست های کثیف، تله و سیروس الوان The Breaker. او در سال ۱۳۸۵ برای بازی در فیلم شب برنده جایزه بهترین هنرمند مرد فجر شد. همسر وی نیلوفر خوش خلک فیلمبردار ایرانی و تنها فرزندش دارا حیایی است. دارا حیایی متولد 1354 است.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی عبدالرضا اکبری

امین حیایی پسر بزرگ خانواده، برادر کوچکترش امید نوازنده، همسرش نیلوفر خوش حالک هنرمند سینما و تلویزیون و دارای یک پسر به نام دارا حیایی است که کارشناس کامپیوتر است.امین حیایی در دوران تحصیل به کار تئاتر مشغول بود و پس از فارغ التحصیلی با دیپلم ممتاز، در مرکز هنرهای عقیدتی و سیاسی شروع به کار کرد. در سال 1370 در تئاتر کودک به کارگردانی ثریا قاسمی هنرمند بود. امین حیایی در کنار هدا تهرانی و مهناز افشار از هنرمندان زن سینمای ایران و محمدرضا گلزار از دوستان صمیمی او در سینما هستند.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی رامبد جوان; هنرمند، کارگردان و مجری ایرانی

اولین ساخته سینمایی او دو همسفر بود که توسط ثریا قاسمی کشف و به کارگردان معرفی شد. امین حیایی زندگی هنری خود را مدیون اوست. او در سال 1370 وارد عرصه هنر شد و فیلم و طنزش «عروس هوش کدم» و بازی در زین قادی اولین بار جایزه حافظ جشنواره جهانی تصویر را برای او به ارمغان آورد. وی در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی براده های خورشید نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی اعضای گروه پازل بند

در سال 1381 شش فیلم با بازی او در سینماهای تهران اکران شد که برای او یک رکورد محسوب می شود.او نام خود را به عنوان یک هنرمند توانا بر سر زبان ها انداخت تا جایی که تندیس حافظ را به عنوان یکی از دو هنرمند برتر سال برای اجرایش در فیلم دختر ایرونی از جشنواره سالانه ماه دریافت کرد.بازی عالی امین حیایی در فیلم ذان زیدی در بیست و سومین جشنواره فیلم فجر همچنان نشان از اوج گیری او در عرصه بازیگری دارد. اتهامات، مهمان، عروسی، ستاره بدون شک او را به عنوان ستاره شاخص سینمای ایران در دهه 80 معرفی کردند. موفقیت پرفروش فیلم اخراج شده، امین حیایی را به یکی از پردرآمدترین بازیگران مرد سینمای ایران تبدیل کرد. محمدرضا شریفی نیا در بیشتر فیلم‌هایش از حضور امین حیایی استفاده می‌کند و آخرین همکاری آن‌ها در «زنگ زنگ‌ها» کارگردان پاریسی، همکاری خوبی است. خیلی ها می گفتند امین حیایی بازیگر خوبی نیست اما الان حیایی یکی از پردرآمدترین بازیگران سینماست، او در واقع به خاطر کارش پردرآمدترین بازیگر شد.امین حیایی با همسرش در حوالی تهران و لواسان.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی خوجه عبدالله انصاری

مصاحبه های نیلوفر خوش حالک درباره امین:

خیلی ها فکر می کنند من و امین به خاطر فیلم با هم رابطه داشتیم اما علم و شخصیت و اخلاق امین جذاب است. امین فردی بسیار بخشنده است و این را در این سال ها به من ثابت کرده است.سال های خوشی را در کنار هم سپری می کنیم و معتقدیم این روند ادامه خواهد داشت، چون اساسا من و امین به آینده چه در زندگی شخصی و چه در کارمان خوشبین هستیم و می خواهیم در آرامش زندگی کنیم.زندگی ای که خدا به یاد دارد. اصولاً من و امین همیشه به یاد خدا هستیم و می دانیم که اگر تاکنون موفق بوده ایم به لطف خدا و بعد از آن مردم بوده است.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی محسن تنابنده

مطلب پیشنهادی

زندگینامه فاطمه گودرزی

سرگذشت: فاطمه گودرزی فاطمه گودرزی 19 تیر سال 1342 در تهران چشم به جهان گشود. …