انواع سرند و ماسه شور

کارخانه فرآوری مواد معدنی از دستگاه‌های مختلفی مانند انواع سنگ شکن، نوار نقاله، فیدر و … تشکیل شده که دو مورد از مهم‌ترین تجهیزات در تولیدی‌های شن و ماسه، سرند و ماسه شور است. سرند و ماسه شور بسته به عملکرد خود در دسته‌های مختلفی جای می‌گیرند که در این مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

ماسه شور و انواع آن

برای بالا رفتن کیفیت شن و ماسه تولیدی، از ماسه شور استفاده می‌کنند تا گرد و غبارهای موجود بر روی ذرات آن‌ها را گرفته و ناخالصی‌ها را جدا سازند. ماسه شور بسته به عملکرد خود به چهار نوع ماسه شور تک حلزونی، ماسه شور دو حلزونی، مخلوط شور و پاکتی دو محور تقسیم می‌شود.

  • ماسه شور حلزونی: ماسه شور حلزونی دارای یک حوضچه بزرگ است که مواد در کنار آب، به داخل آن ریخته می‌شوند. گرفتن گل و لای موجود در مواد ورودی، به وسیله پره‌های موجود بر روی حلزونی انجام می‌گیرد که با حرکت آب و مواد به سمت خروجی، این پره‌ها گرد و خاک را گرفته و آن‌ها را از دریچه مخصوص جدا می‌کند. ماسه شور حلزونی به دو دسته ماسه شور تک حلزونی و دو حلزونی تقسیم شده که نوع دو حلزونی آن، برای موادی با گل و لای زیاد استفاده می‌شود. در ماسه شور دو حلزونی، فرآیند پاک سازی مواد به وسیله پره‌های هر دو حلزون انجام می‌شود.
  • ماسه شور پاکتی دو محور: برای شست و شوی ماسه‌های بادی، از ماسه شور پاکتی دو محور بهره می‌برند و با ظرفیت 80 تنی در ساعت، کاربرد زیادی در کارخانجات بزرگ دارد. ماسه شور پاکتی دو محور دارای دو ورودی آب و سه خروجی بوده که ارتفاع زیاد این خروجی‌ها و حوضچه اصلی، سبب می‌شود که مواد نهایی آن کیفیت بسیار بالایی داشته باشد. معمولا در کارخانجاتی که کیفیت خروجی اهمیت زیادی دارد، ماسه شور پاکتی دو محور بهترین انتخاب است.
  • مخلوط شور: در شرایطی که میزان گل و لای موجود در ذرات شن و ماسه بسیار زیاد است، دستگاه مخلوط شور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بیشتر بخوانید:  یک گاو در آمریکا ۳ قلو زایید!

سرند و انواع آن

سرند یکی دیگر از دستگاه‌های کاربردی در کارخانجات است که وظیفه تفکیک سازی و دفع ناخالصی‌های موجود در مواد ورودی را بر عهده دارد. بسته به هدف خط تولید، تعداد طبقات سرند می‌تواند بین یک تا چهار طبقه و یا حتی بیشتر متغیر باشد. بالاترین طبقه، معمولا درشت ترین اندازه را داشته و با حرکت به سمت پایین اندازه ذرات کوچک و کوچک‌تر می‌شوند. سرندها از جنس فولاد تقویت شده ساخته می‌شود تا مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی داشته باشند. انواع سرندهای صنعتی عبارتند از:

  • سرند ارتعاشی: برای دانه بندی ذراتی بین 350 تا 500 میلی‌متر از سرند ارتعاشی استفاده می‌شود که این دستگاه طول عمر بالایی داشته و می‌تواند تا سالیان زیادی برای شما کار کند. تعویض توری در سرند ارتعاشی نسبتا ساده است و برای تعمیر آن نیاز به فرآیند پیچیده‌ای ندارید.
  • سرند شاتونی: یکی از سرندهای پر استفاده در تولیدی‌های کوچک و متوسط، سرند شاتونی بوده که عملکرد آن مشابه الک‌های قدیمی است. در سرند شاتونی تفکیک مواد با عمل رفت و برگشتی انجام گرفته و دارای بدنه‌ای مستحکم است.
  • سرند گریزلی: برای دانه بندی ذرات درشت، سرند گریزلی انتخابی مناسب خواهد بود. این دستگاه از فولاد ضد سایش ساخته شده و در برابر سایش مواد و قطعات مقاومت قابل توجهی از خود نشان می‌دهد.
بیشتر بخوانید:  ۶ هزار کیلومتر برای شکستن قفل عشق پیموده شد

دستگاه سرند بسته به خط تولیدی که در آن نصب می‌شود، در انواع سرند شن و ماسه، سرند حبوبات و سرند کاغذسازی جای می‌گیرد. دستگاه سرند مورد استفاده در کارخانه شن و ماسه، دارای قدرت و توان بیشتری نسبت به سایر مکان‌ها می‌باشد زیرا مواد و ناخالصی‌های موجود در مواد اولیه معدنی، بیشتر از سایر کارخانجات است. در تولید حبوبات مختلف با کمک سرند می‌توانند دانه‌های ریز با درشت را جدا کرده و بدین شکل محصولی یکدست تولید کنند؛ این کار به بالا رفتن کیفیت حبوبات تولیدی کمک می‌کند. در کارخانه کاغذ سازی سرند نصب می‌شود تا خمیر کاغذی را از چسب و نایلون جدا سازد.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) سوگواری بازماندگان سونامی با تلفنی که هیچ جا وصل نیست!

اگر برای انتخاب و خرید انواع سرند، ماسه شور و دستگاه‌های خطوط تولید کارخانجات، نیاز به صحبت با مشاوران حرفه‌ای در این زمینه دارید، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی‌های لازم توسط تیم متخصص و با تجربه نوین ماسه ساز خدمت شما ارائه شود.

مطلب پیشنهادی

درآمد دلاری با خرید دستگاه‌‌های ماینر

روزبه‌روز شاهد افزایش تعداد افرادی هستیم که در حوزه ارزهای دیجیتال مشغول به فعالیت شده‌اند …