بیوگرافی امیر جدیدی

امیر جدیدی هنرمند توانای سینمای ایران متولد 31 خرداد 1363 در تهران است. امیر جدیدی دارای مدرک کارشناسی مهندسی صنایع و کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه آزاد می باشد. امیر جدیدی قبل از بازیگری یک تنیس باز و مربی حرفه ای بود. او مربی تنیس کارگردان برجسته سینمای ایران خمان سیدی است و همین دوستی باعث شد تا امیر جدیدی وارد صنعت سینما شود. امیر جدیدی شخصیتی آرام و ساکت دارد و گفتگوهای پر سر و صدا را دوست ندارد، بنابراین اطلاعات زیادی از زندگی شخصی او در دست نیست. امیر جدیدی ذاتا هنرمند است. اگرچه او فیلم را نخوانده است، اما از جزئیات و رازهای قهرمان بودن آگاه است.

دوستی امیر جدیدی با هومن سیدی یکی از پدیده های نوظهور سینمای ایران است که در آن بازیگر شد. اولین تجربه بازیگری امیر جدیدی در سال 1389 در فیلم آفریقا به کارگردانی هومان سیدی بود که پس از آن امیر جدیدی در فیلم دیگری به نام سیزده ساخته هومان سیدی بازی کرد و برنده شد تا استعداد خود را به اهالی سینما نشان دهد.امیر جدیدی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر در سال 1392 برای بازی در فیلم بازنشستگی حمید زرنژاد پس از دو سال دوری از سینما برنده لوح افتخاری شد.او در این فیلم نقش یک سرباز ترک را بازی کرد. یکی از نقاط عطف کارنامه هنری امیر جدیدی، بازی در فیلم «اژدها وارد شوید» مانی حقیقی است. در این فیلم امیر جدیدی با مهارت های مختلف بازیگری برنده شد تا شخصیت ساواکی را به شکلی جدید به تصویر بکشد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی حمید لولایی

از دیگر نقش های امیر جدیدی که او را در سینمای ایران ستاره کرد، می توان به بازی آریا در کنار لیلا خاتمی در فیلم آدم به کارگردانی سهیل بیراگی اشاره کرد. او برای این فیلم نامزد تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد و همچنین نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از حلقه منتقدان فیلم شد. جدیدی در فیلم آدم بازی کرد و نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شد. امیر جدیدی در سال ۱۳۹۴ در فیلم خلیل اهلی مسعود کیمیایی به ایفای نقش از سینمای ایران پرداخت که برای آن نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم شد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی عمارتفتی

امیر جدیدی در سال ۱۳۹۵ مجدداً در فیلم ارگ سرد با سهیل بیرگی همکاری کرد.فیلمی که امیر جدیدی را در نقش منفی کامل و نقش شخصیت های منفی و شخصیت های مثبت نشان می دهد.او با ایفای این نقش برای اولین بار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شد. تنگه ابوقریب از دیگر فیلم های امیر جدیدی است که در آن نقش حسن، مبارزی مدبر، اثیری و در عین حال میهن پرست را بازی کرد. بهرام توکلی کارگردان «تنگه ابوقریب» در سال ۱۳۹۵ روی پرده سینما می رود. امیر جدیدی یکی از هنرمندان همه کاره سینمای ایران و یکی از هزاران چهره ای است که در نقش های مختلف درخشیده است. یکی دیگر از نقش های مختلف او کمدی قانون مورفی ساخته رامبد جوان است.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی علی ضیاء

عامر جدید از آن دست بازیگرانی است که در تئاتر و همچنین سینما، ابتدا در سینما و سپس در تئاتر فعالیت داشته است.این بازیگر همچنین برنده تندیس بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در صنعت سینما شد. تئاتر 38 به جشنواره فجر بروید.

مطلب پیشنهادی

زندگینامه فاطمه گودرزی

سرگذشت: فاطمه گودرزی فاطمه گودرزی 19 تیر سال 1342 در تهران چشم به جهان گشود. …