روستای هجیج، روستای پلکانی کرمانشاه

tabrizscan

جاهای دیدنی روستای هجیج,محصولات روستای هجیج

روستای هجیج در کرمانشاه

 

روستای هجیج از روستاهای پلکانی است که با کوه‌ های سنگی، مناظرسرسبز، چشمه‌ های خروشان و مسیر پرپیچ و خم هر بیننده ‌ای را به خود جلب می ‌کند، به طوری که علاوه بر گردشگران، همواره هنرمندان خوش ذوق را نیز به سمت خود می کشد. این روستا از جذاب ترین مناطق کرمانشاه است. طبیعتی بکر و جریان رود آب سیروان در کنار این روستا چشم انداز زیبایی دارد و نیز چشمه پل که یکی از گواراترین آب ها را دارد و معدنی است.

روستای هجیج کجاست؟
روستای هجیج در کرمانشاه یکی از پر جاذبه ترین نقاط استان کرمانشاه است و از مناطق دیدنی اورامانات است. این روستا در ۲۵ کیلومتری شهرستان پاوه قرار گرفته و به دلیل پلکانی بودن از محبوبیت خاصی بین گردشگران برخوردار است.خانه‌های هجیج همگی از سنگ و اغلب به صورت خشکه چین و پلکانی ساخته شده، به گونه‌ای پشت بام هر خانه، حیاط خانه دیگری است. به علت کمبود زمین، پشت بام هر منزلی حیاط منزل پشتی محسوب می‌شود، طبعاً محل بازی بچه‌ها و تفرجگاه والدین است.

جاهای دیدنی روستای هجیج,محصولات روستای هجیج

روستای پلکانی هجیج

مکان های تفریحی روستای هجیج:
حوض پیر:
در روستا حوضی قدیمی وجود دارد که دیوارهایی با سنگ های ریز و درشت و تخته سنگی مسطح در سقف، آن را در بر گرفته اند. برای دیدن این حوض بایدبه جایی پایین تر از سطح روستا و در میان زمین رفت. قبل از اینکه در سال ۱۳۵۴، لوله کشی برای روستا انجام شود. از آب این حوض استفاده می کردند.

بیشتر بخوانید:  گالری عکس های عاشقانه همراه شعر جدید

آب به وسیله ی جوی های سیمانی در دوشاخه به پایین دست روستا می رفت. یکی از جوی ها به حوض مردانه می ریخت و برای وضو به کار می رفت. یکی دیگر از شاخه ها ی آب به حوض زنانه می رفت و برای شستشو و تامین آب خوراکی از آن استفاده می شد.

ارتفاعات شاهو:
در امتدادی این روستا اگر حرکت کنید به ارتفاعات شاهو دست پیدا خواهید کرد، که آنها بخشی از رشته کوه های زاگرس هستند. مراتع طبیعی بکر و دیدنی در این منطقه وجود دارد و مراتع سرسبز پیاز میشا و گاول انتظار شما می کشند تا از تماشای این منطقه سرسبز لذت کافی را ببرید و همچنین فراموش نکنید که یک دوربین همراه خودتان داشته باشید.

رودخانه سیروان:
یکی از مهمترین و معروف ترین رودخانه هایی که در اطراف هورامان و نزدیکی همین روستا قرار دارد رودخانه ی سیروان است. با مسیری طولانی و پرپیچ و خم منطقه اورامان را به دو بخش تقسیم کرده است. کناره های این رود مکان مناسبی برای گوش سپردن به آوای طبیعت و به تماشا نشستن زیبایی های آن است. سد داریان که بر میانه ی این رود قرار گرفته، چشم انداز خاصی را به منطقه بخشیده است.

بیشتر بخوانید:  پیام تبریک ولادت حضرت مهدی (عج)

بقعه ی امامزاده سید عبیدالله:
در این روستا بقعه ای به نام امزاده سید عبیدالله وجود دارد که متعلق به یکی از فرزندان امام موسی کاظم است. این روستا در بین مردم هجیج از احترام خاصی برخوردار است. مردم این روستا بیشتر نذورات و اعمال زیارتی خودشان را در این امامزاده انجام می دهند.

علت نام گذاری روستای هجیج:
علت نام گذاری این روستا، قرار گرفتن آن در مکانی که به آن هجیج گفته می شود، معنای این واژه دره ی سرسبز و عمیق است و از آنجا که این روستان در این دره قرار دارد به آن هجیج گفته می شود.

جاهای دیدنی روستای هجیج,محصولات روستای هجیج

روستای هجیج

بهترین زمان سفر به روستای هجیج:
شرایط آب و هوایی که این روستا داراست، معتدل و کوهستانی است و در فصول گرم سال آب و هوای معتدلی در آن برقرار است. فصل بهار گل های رنگارنگ و بی نظیری بر روی دامنه های کوه های این منطقه می روید و فضای دیدنی در آن به وجود می آید. فصل زمستان اما سرمای سختی در این روستا برقرار است.

زبان مردم روستای هجیج:
اورامی هجیج که یکی از اصیل ترین لهجه‌ ها به شمار می آید قرابت زیادی با زبان اوستایی و پهلوی دارد، به طوری که اگر متنی از پهلوی را برای یک اورامی زبان بخوانند لغات بی شماری از آن را می تواند دریابد. ولی آنچه بیشتر در زبان اورامی چشمگیر است نزدیکی این زبان با فارسی است که در وهله اول سخت بیگانه و غیر قابل لمس به نظر می رسد چون کلمات اصیل فارسی آنچنان با زیر و زبر لهجه کردی آمیخته است که تا گوش به آن آشنا نشود نمی توان این نزدیکی را دریافت.

بیشتر بخوانید:  فال روز سه شنبه 17 دی 1398

جاهای دیدنی روستای هجیج,محصولات روستای هجیج

عکس روستای هجیج

محصولات روستای هجیج:
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد مردمان این روستا خود کفایی در تمامی مایحتاج روزانه است به گونه‌ای که از گیوه‌بافی که پایپوش مردمان مناطق کرد نشین است گرفته تا لباس‌هایی سنتی بافته شده از پشم ورنگ طبیعت، تا تهیه خوراک و مایحناج خوردنی و هر آنچه که نیاز زیستن در رفاه باشد که این همه تلاش، کوشش، ذوق و هنر ریشه در فرهنگ، باور و توانمندی آنان دارد.

مراتع سرسبز و حاصلخیز به ویژه در اطراف رودخانه سیروان، باعث رونق دامداری در این روستا شده است. کشک، شیر، دوغ، روغن حیوانی و کره از مهم ‏ترین فرآورده ‏های لبنی این روستا می ‏باشد. نگهداری و پرورش انواع طیور در این روستا رایج است.

 

تبریز اسکن

انتهای مطلب

مطلب پیشنهادی

عکس نوشته های غمگین تسلیت

tabrizscan عکس نوشته تسلیت فوت اقوام عکس نوشته تسلیت مَرگ یا وفات یا درگذشت در …